Jak si vybrat navigaci

Tato "recenze" vznikla jednak na přání zákazníků ve fórech a také proto, že cítíme vlastní nutnost dát stávajícím i potenciálním zákazníkům pokud možno objektivní materiál.  

Všichni podléháme reklamě a zřejmě není v ničích silách postavit se obrovským finančním sumám vynaloženým na prosazení nesmyslů, které se již staly pravdou.
Často slýcháme - navigace XY se teď hodně propaguje a proto ji chci. Je to nejlepší důkaz že reklama opravdu funguje.

Nejznámější mýty:
TomTom je nejlepší = není, je to dobře zaplacená kampaň. Je dobrý, patří mezi nejlepší. Pamatujme, TomTom zaplatil více jak 2 mld EUR za koupení mapové společnosti TeleAtlas.  Má obrovské finanční možnosti a moc ovlivnit mínění.

Od známých značek bude asi navigace nejkvalitnější
Není to pravda. Velké značky sice umí autorádia, TV, ale nemusí umět navigace. Nemají takovou tradici, jako ti méně známí, kteří poctivě začali před mnoha lety a prošli náročným vývojem. Velké značky nyní vidí velkou příležitost businessu a proto přišly se svou trochou do mlýna v době, kdy ví, že právě jméno jim pomůže dostat se rychle na trh a zničit konkurenci, která se obětovala prvotnímu vývoji.

Viz výrobek SONY v roce 2007: na bilboardech jste si mohli přečíst: "Nejlepší navigace roku 2007" = Krásný marketingový tah od SONY!  Udělejte si doma navigaci a učiňte takové prohlášení. Trestné to není, pokud budete mít dost peněz, můžete udělat i billboardovou kampaň a svůj názor na vlastní produkt hlásat v televizi. Proč ukončili výrobu, když údajně měli nejlepší navigaci? Sehnat aktuální mapy pro nejlepší navigaci roku 2007 nyní nelze :-(

Kupuji si drahou navigaci, abych měl perfektní mapy.
Mapy jsou VŽDY stejné kvality. Navteq, nebo TeleAtlas. Považujeme oba vydavatele za rovnocennou kvalitu. Pokud recenze srovnávají, potom obvykle pouze dvě různé verze stejné mapy. Výsledek často bývá stavěn na přesnosti kruhového objezdu XY v městě YZ. Pozor: někteří výrobci přidávají i jiné lokální mapy oproti standardu. 

 Navigace je levná a navíc se propaguje v TV nebo dává zdarma
Nekupte to, když je to tak levné! Ale nedivte se, že to umí jen ČR, nebo + několik států. Pokud chcete něco dokoupit a dohrát, může se stát že TO VŮBEC NEJDE!  Tímto prosluly hlavně nonamové navigace s akcemi v hypermarketech . Ujišťuji Vás, že zde mám často klienty pokoušející se zoufale o aktualizaci. Nejde to a tak nezbývá, než jezdit s mapou jaká v přístroji je.

Mapa je zastaralá jíž  při koupi.
Pravděpodobně není, pokud omylem nevykoupíte obchodníkovi staré zásoby navigací. Opět, hypermarkety to bezvadně umí. Pravda: Ještě nebyla na světě nikdy  a nikým vydána aktuální mapa. Pro ilustraci: V ČR se ročně aktualizuje cca 25% území. Kromě dálnic a hlavních tahů - ty mají prioritu. Chyba 3 roky stará tedy nemusí indikovat neaktuální mapu. Pokud nechceme toto přijmout, je lépe nadále používat papírovou mapu, kde nám nevadí, že je obvykle daleko staršího data.


V supermarketu nakoupím nejlevněji
ANO, ale jen to, s čím budete později tvrdě bojovat. Pamatujme: Věta - potřebuji "jen Německo" znamená dokoupení celé Evropy za uvedenou cenu. 
Všeobecná strategie: Supermarkety lákají na jeden levný výrobek.svého druhu.  Zbytek mají stejně drahý, ale obvykle dražší než ostatní prodejci. Podvědomě věříte, že když je levný jeden model, vše je zde nejlevnější. Bezvadně to funguje, snadno se o tom lze přesvědčit i u jiného zboží.

Co Vám můžeme při prodeji slíbit?
především to, že si kupujete zařízení tak jak je představeno. Jestli někdy k němu cokoliv bude, nelze zaručit. Můžeme pouze sdělit zkušenosti se značkou nashromážděné za léta prodeje.  Proto odmítáme dělat plané sliby za osoby třetí něčeho, co sami nemáme možnost přímo ovlivnit. 

Jak bychom si raději navigaci vybírat neměli?
-Především podle toho -co ještě všechno umí - MP3 přehrávače a podobné věci stejně obvykle nikdy nevyužijeme. 
-Je poněkud špatné ptáti se na složitost ovládání. V životě je vždy něco za něco. Příliš jednoduché MENU je pouze menu ve kterém jsou obvykle vypuštěny potenciálně důležité funkce. Používat je přeci nemusíme. Horší je, když později zjistíte, že je nemáte k dipozici. Jistě nemám na mysli software 2. a 3. jakosti. 
-Nejhorší volbou je výběr podle designu.
-Pokud jsme se sžili s jednou značkou a jste více či méně spokojení, značku zásadně NEMĚNIT! Vyhneme se téměř jistému zklamání. Platí především pro uživatele zvyklé na TomTom

Jak bychom si navigaci vybrat měli?
Především podle počtu dioptrií. Pokud je jich je více,  potom navigace s displejem 5" je správnou volbou. Za léta na trhu jsme dospěli k nátoru, že výrobky jiných značek než TomTom, Garmin, NAVON snad ani prodávat nechceme. Ne že bychom nedokázali pomoci, pokud se na nás obrátí zákazník s jinou značkou, ale našim vlastním zákazníkům zkrátka nic jiného nedoporučujeme. PROČ? u ostatních produktů mejsme schopni plnohodnotně zajistit servis, náhradní díly, aktualizace atd.
Také není od věci připustit, že co se může pokazit se pokazí.....A co se pokazit nemůže, pokazí se také. Bohužel, otázka servisu k našemu velkému údivu je naprosto nulovým marketingovým argumentem. Měla by přitom být hodně vysokou prioritou. Což v oboru GPS zjistíte hned při první závadě (po záruce)

Navigaci nejdříve vidět.
Alespoň u někoho. Nekupovat podle žádného návodu jen na Internetu. Hlavně ne na základě recenzí, bývají zaplacené.  Skladem na prodejně máme to, co si myslíme, že stojí za shlédnutí a za pozornost. Přijďte se podívat a rozhodnout se sami na místě. Ceny na prodejně máme stejné jako na internetu.

Jak je to s Bluetooth?
Pokud hodláme navigaci používat i jako handsfree, budiž. Pouze si musíme uvědomit, že jsme navždy odsouzeni mít navigaci ve stojanu a puštěnou, aby handsfree šlo využívat. Rozdíl mezi přístroji s handsfree a bez je okolo 500,- Kč.  Pozor odzkoušet kompatibilitu s telefonem! Jinak můžeme být zklamáni.

Konkrétně k jednotlivým značkám: Mio, Garmin, TomTom

Garmin:
Známá, vyzrálá značka, které se nemusíme bát. Garmin se snaží zaujmout snadným ovládáním. Touto cestou šel bohužel navzdory svým možnostem a zkušenostem, které za léta vlastního vývoje má. Myslím, že možnost přepnutí do pokročilého rozhraní by nebylo na škodu. Mnozí zákazníci, když přístroj rychle zvládnou, marně hledají další možnosti, které mu mohou chybět a to je škoda. Kdo ale trvá na absolutní jednoduchosti, bude asi spokojen. Přístrojů je mnoho typů, a Garmin tím, jak neustále chrlí nové a nové modely (které se od předešlých liší jen v těžkopotřehnutelných detailech) přehlednost opravdu nevylepšuje. Všechny silniční a motocyklové přístroje mají stejnou filozofii ovládání a to je myslím dobře. Při navigaci na mapovém displeji chybí některé údaje. Nejvíce asi postrádám celkovou zbývající vzdálenost do cíle, pro kterou je nutno překliknout na jiný displej.
Kvalita, designové zpracování a spolehlivost přístrojů jsou velmi vysoko. Servis je u dovozce. Bohužel se na něj přímo nemohou obracet koncoví zákazníci a je nutno reklamovat tam kde jsme koupili.Pokud jsou přístroje vadné, velmi často se mění za jiné - což je škoda, protože celá řada závad by se dala jednoduchým způsobem vyměnit.  To je také důvod, proč jsme zavedli službu výměny baterií a displejů. Nelíbí se nám, že kvůli takové banalitě, jako je vnitřní baterie po životnosti, Vám servis nabídne místo výměny baterky v ceně okolo 800,- Kč, rovnou novou navigaci a dá Vám slevu okolo také 800,- Kč. O displejích ani nemluvíme. Garmin  velmi rád  (do nedávna) inzeroval turistickou mapu TopoCzech ke každé automobilové navigaci jako klíčovou výhodu. Nyní již máte možnost si ji dokoupit, v ceně již není. Ale pokud chcete občas chodit s navigací po lese, proč ne?

TomTom:
Jak již psáno, dobrá navigace, ne však nejlepší. Má hodně zastánců. Servis je v Ruminsko, což hodně lidí zalapá po dechu. ALE na jeho obranu - funguje velmi dobře a je velmi dobře propracovaná logistika servisu. Takže se toho určitě nebojte. Sběrná služba vybírá vadné přístroje přímo u uživatelů. Zařídíme i my. Bezplatně odesílá a vrací opravené přístroje zpět. Obvykle celý proces trvá okolo 14 dnů. Mohou se obracet jak koncoví zákazníci, tak i prodejci. Navigace vykazují lépe než průměrnou poruchovost. Pokud si koupíte TomTom, potom musíte počítat s následujícím. Je velmi obtížné, někdy prakticky nemožné dostat náhradní díly u prodejců v ČR. Také jsme se naučili již rešit vlastními silami a nejčastější poruchy vyřešíme v našem servisu. Problém nastává u nejnovějších navigací, pro které zatím chybí náhradní díly (ale ty jsou, na druhé straně ještě v záruce). Upgrade map děláme bez problému. Jinak vše potřebné najdete na  TomTom.com v češtině. 
Navigace samotná je jasná a velmi dobře zpracovaná. TomTom se snaží o jednoduchost, což se mu dobře daří. Pokud si na něj uživatel zvykne, je prakticky nemožné jej přesvědčit o jiné značce. Vyhraněnost je téměř ve 100% případů. Přechod na jiný systém vede k nespokojenosti uživatele. Tato vlastnost o TomTomu ale hovoří pozitivně. Trochu to připomíná sázku na jistotu když se nemůžeme rozhodnout. Turistické mapy ale nejsou pro TomTom dostupné. Další proklamované funkce, jako je vlastní editace map, považuji za otázku velmi individuální. Většinou zřejmě půjde o dobrá předsevzetí. Po jisté době nevěřím, že příliš uživatelů si mapy edituje. TomTom vychází vstříc kritice map od jistého procenta uživatelů a tento nástroj jistě nelze kritizovat.

Mio
Mio bohužel stále bojuje s rozpolceností, jak přistupovat k podpoře. U přístrojů, které jsou aktuálně v nabíce, je situace celkem v pořádku. Bohužel u modelů, které se již nevyrábí a možná pouze doprodávají, Mio velmi brzy ukončí jakoukoliv podporu. Trochu nám to připomíná ono známé : Král je mrtev, ať žije král. S železnou pravidelností se tak děje opravdu napříč všemi modelovými řadami této značky. Tristní je nejen to, že se pak téměř nedají sehnat aktuální mapy, ale i to, že je téměř nemožné i u renomovaných prodejců sehnat originální příslušenství. Z tohoto důvodu modely značky Mio nenabízíme, nicméně se stále snažíme dotčeným zákazníkům pomoci a děláme, co je v našich silách. Bohužel je často bezmocný i autorizovaný servis pro východní Evropu, který sídlí v Sezimově Ústí. Na druhou stranu, na začátku, když značka MIO vstoupila na trh s přenosnými navigacemi, patřily její modely k tomu nejlepšímu, co se dalo koupit. Bohužel podcenili podporu stávajících majitelů navigací MIO a soustředí se stále na nové potencionální zákazníky.

Ostatní značky:
Většina NONAME navigací využívá software iGo nebo iGO Primo. Zbytek by bylo hodnocení krabiček, ve kterých je SW nainstalován - obecně z našich zkušeností - velmi špatně se shání příslušenství nebo náhradní díly. aktualizace map dostupná pouze na internetu po zaplacení kreditní kartou. Nicméně to nutně nemusí znamenat, že navigace nebude fungovat, nebo že s ní budete nespokojení.

Ještě na závěr si dovolíme připomenout, že to, co je výše popsáno, je shrnutí našich praktických zkušeností a naše názory a myšlenky není nutné brát jako dogma. Co člověk, to názor.

Přejeme při výběru šťastnou ruku.

Nahrávám...